ROUSSEAU: LES CONFESSIONS: PREAMBULE: JE FORME [ ] CET HOMME-LA (COMMENTAIRE COMPOSE) Introduction. C'est le préambule des «Confessions», grande oeuvre autobiographique écrite, entre et et publiée entre et , par Rousseau, écrivain majeur du siècle des Lumières, qui écrivit des textes talentueux dans divers genres: Émile ou De l'éducation, roman pédagogique de J.-J. Rousseau, où l'auteur part du principe que «l'homme est naturellement bon» et que, l'éducation donnée par la société étant mauvaise, il faut élever l'enfant loin d'elle pour qu'il la régénère quand il s'y intégrera. Les Confessions, de J.-J. Rousseau Jean-Jacques Rousseau (UK: / ˈ r uː s oʊ /, US: / r uː ˈ s oʊ /; French: [ʒɑ̃ ʒak ʁuso]; 28 June – 2 July ) was a Genevan philosopher, writer, and composer. His political philosophy influenced the progress of the Enlightenment throughout Europe, as well as aspects of the French Revolution and the development of modern political, economic, and educational thought
Jean-Jacques Rousseau – Wikipedia
Jean-Jacques Rousseau ur. Wiele jego utworów umieszczonych zostało w index librorum prohibitorum [1]. Matka zmarła po porodzie, a w roku Genewę na zawsze opuścił jego ojciec, confessions de rousseau dissertation, umieszczając syna pod opieką jego wuja. Jean-Jacques początkowo uczył się w pobliskim Bosseya po powrocie confessions de rousseau dissertation Genewy w roku rozpoczął terminowanie u kancelisty miejskiego, a następnie rytownika [2] [3] [4] [5].
W roku Rousseau opuścił Genewę i rozpoczął tułaczkę. W Annecy spotkał panią Louise de Warens, która doradziła mu wyjazd do Turynu i skłoniła do przejścia na katolicyzm [2] [3]. Przez kilka miesięcy błąkał się, podejmował drobne prace, czasami kradł. Zaczął też uczyć muzyki, do czego nie miał początkowo kompetencji. W roku wrócił do Confessions de rousseau dissertation i zamieszkał u pani de Warens. Przez kolejne lata podróżował i podejmował różne zajęcia kopisty nut, nauczyciela śpiewu, guwernera, pracownika katastru sabaudzkiegopowracając co pewien czas do Annecy.
Po osiągnięciu 21 lat został kochankiem pani de Warens, a z czasem również administratorem jej dóbr. Jednocześnie pracował intensywnie nad swoim wykształceniem i od zaczął pisać swoje pierwsze prace [4] [6]. W rozstał się z panią de Warens.
W latach — był nauczycielem domowym dwóch synów Confessions de rousseau dissertation Bonnota de Mably w Lyonie — Z tego okresu pochodzą jego pierwsze prace teoretyczne na temat muzyki, m. Projet concernant de nouveaux signes pour la musiquezaprezentowany przed Francuską Akademią Naukktóra przyznała Rousseau certyfikat.
W opublikowano pierwszy tekst Rousseau Dissertation sur la musique moderne [4] [7]. W latach — był sekretarzem hrabiego de Montaigu, ambasadora Francji w Wenecji.
W roku powrócił do Paryża, gdzie dostał się do wyższego towarzystwa, confessions de rousseau dissertation. W tym czasie poznał Thèrese Levasseur, dwudziestotrzyletnią bieliźniarkę z Orleanu, która została jego kochanką, a w żoną. Mieli 5 dzieci, które oddali do przytułków [4] [7]. Początkiem działalności pisarskiej Rousseau stała się odpowiedź na konkurs ogłoszony przez Akademię w Dijon na temat: Czy odnowienie sztuk i nauk przyczyniło się do odnowienia obyczajów?
Rozprawa uzyskała zaszczytną pierwszą nagrodę. Rousseau pisał w niej: Usuńcie ten nieszczęsny postęp, zabierzcie nasze błędy i nałogi, zabierzcie wytwory cywilizacji, a wszystko będzie dobre. Cywilizację i postęp obciążył winą za istniejące zło, równocześnie rzucając hasła powrotu do natury za: A. Sikora, confessions de rousseau dissertation, Od Heraklita, do Husserla.
Dzieło to przyniosło mu duży rozgłos, dzięki czemu zawarł nowe znajomości; przez kilkanaście lat był kochankiem i utrzymankiem baronowej de Warens ; po rozstaniu z nią przeżył confessions de rousseau dissertation chwile swego życia, gdy przez kilka lat musiał pracować zarobkowo.
Był to kluczowy moment dla zrozumienia jego mentalności: Rousseau bardzo ciężko przeżył fakt konieczności pracy zarobkowej; uznał, że świat jest niesprawiedliwy, skoro zmusza go do codziennej pracy; ten kilkuletni epizod stworzył w nim postawę buntu wobec świata, postrzeganego teraz jako coś na kształt piekła.
Sam uważał się za ostatniego niezepsutego przez świat człowieka cnotliwego, co zresztą nie przeszkadzało mu spędzić większości życia jako utrzymanek bogatych kochanek m. W Rousseau, już jako znany myśliciel, odwiedził Genewę, powracając jednocześnie na łono kościoła reformowanego. Zauważył, że znana mu z dzieciństwa Genewa nie była już tym miastem idealnych i patriarchalnych stosunków, a jego poglądy ogłaszane w licznych pismach nie znajdują zrozumienia wśród władz, które zatrzasnęły przed nim bramy miasta.
Wpływ Rousseau na młodą generację Szwajcarów, którzy po r. zaczęli dochodzić do głosu, confessions de rousseau dissertation znaczny, pisarz bowiem postawił szereg problemów, bez których przemyślenia niemożliwa byłaby działalność wielu późniejszych luminarzy szwajcarskiego Oświecenia za: J. Wojtowicz, Historia Szwajcarii. Początkowo współpracował z encyklopedystamiz którymi jednak szybko zerwał, gdyż poza kontestacją otaczającego świata, nic go z nimi nie łączyło.
Potępiając ateizm i racjonalizmzrywał z głównym nurtem oświecenia ; w rzeczywistości był pisarzem zwiastującym romantyzm i właściwie powinien zostać zaliczony do pierwszego pokolenia pisarzy tego nurtu. Pierwsze powodzenie literackie przyniósł mu nagrodzony przez Akademię w Dijon Discours sur les sciences confessions de rousseau dissertation les artsw którym zaprzeczał wartości cywilizacji dla rozwoju ludzkości.
W roku wystawił z powodzeniem przez siebie napisaną i skomponowaną operę Le devin du villagenatomiast Lettre sur la musique françaisegdzie wypowiedział się za wyższością muzyki włoskiej, wywołał oburzenie.
Po odwiedzinach w roku rodzinnej Genewywrócił do kalwinizmu. Współpracował również przy Encyklopedii Diderotazwłaszcza w dziale muzyki. W latach — przebywał w Montmorency, gdzie doznawał opieki księcia Luxemburg. Jest to szczytowy okres jego działalności literackiej. W powieści La Nouvelle Héloïse Nowa Heloizawysunął prawo serca ponad konwenans towarzyski, confessions de rousseau dissertation.
Powieść ta i dwa następne dzieła cieszyły się bezprzykładnym powodzeniem i wywarły ogromny wpływ na literaturę i myśl europejską także w Polsce w dobie pseudoklasycyzmu i preromantyzmu, confessions de rousseau dissertation. Le contrat socialnowe wyd. Powieść Emile miała być obrazem zgodnego z naturą, wolnego od złych wpływów wychowania i w Profession de foi du vicaire savoyard nowe wyd. Wygnany za to z Francji, w latach — mieszkał w Szwajcarii, gdzie napisał melodramat Pigmalion wyd.
Tu rozpoczął pisać swoje Confessions. W roku powrócił do Francji, od osiadł w Paryżu, confessions de rousseau dissertation. Wykończył najpierw Confessions druk.
Usprawiedliwieniem także miały być dialogi R. W roku na wezwanie Michała Wielhorskiego napisał Uwagi nad rządem Polski przekłady polskie Franciszka KarpińskiegoII. W r. jego zwłoki przeniesiono do Panteonu. Hasła powrotu do natury stały się tłem koncepcji wychowania naturalnego, której zasady przedstawił w poemacie dydaktycznym Emil, confessions de rousseau dissertation, czyli o wychowaniu Wszystko jest dobre, co z rąk Stwórcy pochodzi, wszystko paczy się w rękach człowieka — takimi słowami rozpoczyna się Confessions de rousseau dissertation. Pierwsze dwa okresy miały się ograniczyć do rozwijania zdrowia i zmysłów, trzeci miał dać wykształcenie umysłu, czwarty wychowanie moralne.
Zdaniem Rousseau wychowanie powinno sprowadzać się do umożliwienia dziecku swobodnego wzrostu i dojrzewania oraz chronienie tego rozwoju przed zgubnymi wpływami zewnętrznymi. Chodziło o tak zwane wychowanie negatywne, odrzucające wszystkie środki, zmierzające do urabiania dziecka, do realizowania celów i ideałów narzuconych z zewnątrz.
Cztery rozdziały Emila poświęcone są wychowaniu mężczyzny w kolejnych etapach życia, natomiast ostatni, piąty rozdział Zofia, czyli kobieta Rousseau poświęcił wychowaniu płci pięknej, confessions de rousseau dissertation. Twierdził, iż kobiety powinny być wychowywane odmiennie od mężczyzn, gdyż ich zadaniem jest spełnianie obowiązków domowych wynikających z bycia żonami i matkami.
Ważne jest też, aby dziewczęta przysposabiać do bycia podległymi wobec mężów [9]. Swój program wychowawczy odnosił do człowieka w ogóle, wykluczając wszelkie podziały polityczne, narodowość, klasę czy zawód. Pisał: Ponieważ w porządku naturalnym wszyscy ludzie są równi, powszechnym ich powołaniem jest stan człowieczeństwa Żyć — oto zawód, którego chcę nauczyć. Wychodząc confessions de rousseau dissertation mych rąk, nie będzie on, przyznaję, ani urzędnikiem, ani żołnierzem, ani księdzem, będzie najpierw człowiekiem, czemkolwiek człowiekowi być wypadnie, tem będzie umiał być w potrzebie; los może go ruszać z jednego stanowiska, on zawsze znajdzie się na właściwem Dzieło to było wydarzeniem, które zdołało poruszyć wielkie umysły tego okresu, mimo że sąd paryski skazał książkę na spalenie.
Dla Johanna Goethego Emil był naturalną ewangelią wychowania. Nawet Immanuel Kantznany z pedantycznej regularności, zrezygnował jedyny raz z przechadzki, nie mogąc oderwać się od książki [9].
Popularnym w okresie rewolucji francuskiej dziełem Rousseau był traktat polityczny Umowa społecznaw którym starał się odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób można usprawiedliwić istnienie społeczeństw zorganizowanych w państwach, które narzucają ludziom różne ograniczenia. Jedną z ostatnich prac Rousseau były powstałe z inspiracji konfederata barskiego Michała Wielhorskiego Uwagi o rządzie polskimw której Rousseau przedstawił reformę ustroju politycznego Rzeczypospolitej, kładąc nacisk na confessions de rousseau dissertation wychowanie młodzieży, które powinno mieć wybitnie narodowy charakter.
Rousseau z Teresą Levasseur miał pięcioro dzieci, które oddał do sierocińcanie znając ich imion. Zdaniem Rousseau zapewnia mu to szczerość, otwartość, brak występków, którymi kieruje rozum, dążący do tego, by komuś coś zabrać.
Dzikus także zabiera innym, ale nie dorabia uzasadnienia, nie snuje planów zaboru; działa wyłącznie instynktownie; kultura racjonalna zaś daje wyrachowanie, planowanie i przebiegłość. Człowiek pierwotny ma proste potrzeby: sen, seks, jedzenie. Codzienna walka z przyrodą hartuje go; jest większy niż człowiek współczesny, ma silniejsze mięśnie; te cechy fizyczne zanikły wraz z postępami cywilizacji: siekiera zabiła mięśnie rąk, proca celność rzutu, drabina umiejętność chodzenia po drzewie; cywilizacja skarliła człowieka fizycznie; dzikus nie bał się lwów, które zabijał gołymi rękami, także chorób które mają być produktem cywilizacjido zrostu kości nie potrzebował gipsu — same się zrastały.
Człowiek pierwotny był moralny — niemoralność Rousseau postrzegał jako wymysł rozumu. Dziki nie znał występku, egoizmu, kierował się miłością do świata; nie znał nawet miłości, w której Rousseau także dostrzegał racjonalizację instynktu w postaci chęci podporządkowania sobie drugiej osoby. Dziki nie znał niewoli, własności, hierarchii — nie miał więc czego zazdrościć drugiemu, a więc nie znał uczucia zawiści. W wyniku postępu racjonalności, czyli kultury, człowiek stracił swoją naturalność, opancerzając się warstwami ogłady, manier, konwenansów, ale pod ich powierzchnią rozum wzbudza zawiść, zazdrość, pożądanie, co wytwarza między ludźmi wzajemną nieufność i zazdrość, confessions de rousseau dissertation.
Człowiek pierwotny rzekomo nie znał tej obłudy. Człowiek natury jest więc irracjonalny, a dzięki temu szczęśliwy. Cywilizowany jest nieszczęśliwy, ciągle chce czegoś więcej, confessions de rousseau dissertation, na kogoś nastaje lub kogoś się boi. Rozum niszczy człowieka: wielkość Egiptu, Grecji, Rzymu to pokłosie nieracjonalności; póki były to ludy irracjonalne, confessions de rousseau dissertation, instynktowne, uczuciowe, były wielkie moralnie i militarnie.
Nauka i kultura — jakie wytworzyły — przyczyniły się wyłącznie do degeneracji moralnej, a cnoty confessions de rousseau dissertation zastąpione przez intrygi, spiski, morderstwa.
Cnoty publiczne upadły i zaczęła się dekadencja polityczna, która spowodowała upadek, a w konsekwencji podbój przez prymitywne plemiona. Koncepcja Rousseau jest stosunkowo prosta: nauka daje ludziom dobrobyt, który przeistacza się w zbytek, ten w rozprężenie, a to ostatnie w upadek.
Wszystkie nauki to wynik zabobonu lub pychy: astronomia — dziecko zabobonu rozumu; retoryka i etyka — dzieci pychy rozumu; wynika z tego, że nauki są rozwinięciem przywar naszego rozumu.
Człowiek z natury rodzi się dobry, ale ma w sobie zarodki zła rozumktóre nauka rozwija, dając im prymat nad instynktami. Wiedza jako taka, zdaniem Rousseau, nie jest zła, ale cywilizacja tak nas zepsuła, że umiemy ją wykorzystywać tylko ku rozwijaniu naszych wad i to dlatego Chrystus wybrał na apostołów prostaczków, a nie naukowców i filozofów. Rousseau chwali prymitywne życie pierwszych chrześcijan, które było szczęśliwe póki wśród nich nie pojawili się filozofowie i teologowie; ci, kierując się wyłącznie niezdrowymi ambicjami, sprowokowali konflikty personalne, które następnie zostały zracjonalizowane w postaci herezji i wojen religijnych.
W tym miejscu pojawia się największe zło społeczne: powołanie przez rozum confessions de rousseau dissertation własności prywatnej, będącej confessions de rousseau dissertation zazdrości, walk i wszystkich przestępstw. Iluż to zbrodni, wojen, morderstw, ile nędzy i grozy byłby rodzajowi ludzkiemu oszczędził ten, kto by kołki wyrwał lub rów zasypał i zawołał do otoczenia: «Uwaga!
Wraz z pojawieniem się własności powstała władza, państwo, kultura — kojarzące się Rousseau wyłącznie z opresją i tyranią — aby zagwarantować posiadaczom majątkowe status quo. Państwo to kolejny produkt rozumu, podobnie jak i wszystko, co z własnością się łączy: handel, prawo, moralność, hierarchia, mentalność zysku, nierówności majątkowe. Konsekwencją racjonalizacji własności jest instytucja monarchii, która zniewoliła ludy dla obrony własności garstki bogaczy, confessions de rousseau dissertation.
Główne dzieło Rousseau Umowa społeczna to klasyczna utopia polityczna, w której została opisana demokracja idealna. Praca ta pisana była w czasie absolutyzmugdy demokracja istniała tylko w Szwajcarii i Holandii, a także w chylącej się ku upadkowi Rzeczypospolitej. Rousseau stworzył jej model na podstawie pism starożytnych i wspomnień z dzieciństwa w Szwajcarii.
LIT102: Lecture 4 summary Rousseau's Confessions
, time: 11:15Rousseau : Les Confessions : Préambule (Commentaire composé)
Discourse on the Origin and Basis of Inequality Among Men (French: Discours sur l'origine et les fondements de l'inégalité parmi les hommes), also commonly known as the "Second Discourse", is a work by philosopher Jean-Jacques Rousseau.. Rousseau first exposes in this work his conception of a human state of nature, broadly believed to be a hypothetical thought exercise Sep 05, · INTRODUCTION. A mong the notable books of later times—we may say, without exaggeration, of all time—must be reckoned The Confessions of Jean Jacques Rousseau. It deals with leading personages and transactions of a momentous epoch, when absolutism and feudalism were rallying for their last struggle against the modern spirit, chiefly represented by Voltaire, the Encyclopedists, and Rousseau Sep 15, · The ATC's mission is to further Bentley’s leadership in and strategic focus on the integration of business and technology. We enrich scholarly initiatives and student learning by empowering faculty with state-of-the-art academic, information, and communication resources
No comments:
Post a Comment